Συνέντευξη προέδρου ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού κ. ΝΙΚΟ ΚΟΥΤΛΙΑΜΠΑ

Με αφορμή τα τρία χρόνια της επιτυχημένης μετονομασίας των ροδακίνων του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού σε Βελβίτα, η “Α.ε” βρέθηκε στα γραφεία του Συνεταιρισμού στο Βελβεντό Κοζάνης και συνομίλησε, για τι άλλο; για το ροδάκινο, με τον πρόεδρο κ. Νίκο Κουτλιάμπα, με παρόντες τον αντιπρόεδρο κ. Αντώνη Ζίγκο και το Διευθυντή κ. Ευθύμιο Μπαλάνη, οι οποίοι μας αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι το brand name ροδάκινο «Βελβίτα», συνέβαλε σημαντικά στην προώθηση του προϊόντος.

 

  • Καταρχάς κύριε Κουτλιάμπα θα θέλαμε να μας πείτε πόσα χρόνια λειτουργίας έχει ο συνεταιρισμός αλλά και πόσα χρόνια βρίσκεστε το “τιμόνι” αυτού του συνεταιρισμού;

–  Ο συνεταιρισμός μας λειτουργεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια και συγκεκριμένα από το 1958, αριθμεί περίπου 400 παραγωγούς ενεργά μέλη που καλλιεργούν σήμερα περίπου 6.500 στρέμματα. Εγώ είμαι 13 χρόνια πρόεδρος με τις  εγκαταστάσεις να βρίσκονται από το 1981 στην είσοδο  Βελβεντό Κοζάνης  στις παρυφές της λίμνης Πολυφύτο, ενώ μέχρι πριν το 1981 η έδρα ήταν μέσα στον Βελβεντό.

 

  • Συμπληρώθηκαν ήδη 3 χρόνια, που σαν σήμερα το καλοκαίρι του 2014, αν θυμόμαστε καλά, στις 25 Ιουνίου 2014, ανακοινώσατε σε συνέντευξη τύπου την τοποθέτηση αυτοκόλητου και τη ονομασία ΒΕΛΒΙΤΑ στα ροδάκινα. Θα θέλαμε να μας κάνετε μία αποτίμηση αυτής της αλλαγής, αν αισθάνεστε δικαιωμένος και τα αποτελέσματα αυτού του εγχειρίματος του μοναδικού ροδάκινου με ονοματεπώνυμο

 Ήταν όντως μια σημαντική κίνησή μας που δώσαμε στο ροδάκινο όνομα, είμαστε πολύ ικανοποιημένοι και ευχαριστημένοι από αυτό το εγχείρημα. Να σημειωθεί ότι το 1ο   ροδάκινο πανευρωπαϊκά που απέκτησε αυτοκόλλητο ήταν το δικό μας. Αν και από το 2012 είχαμε το αυτοκόλλητο με το όνομα ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, από τον Ιούνιο του  2014 δώσαμε το όνομα, το λεγόμενο brand name ροδάκινο «Βελβίτα», το οποίο έχει κατοχύρωση πανευρωπαϊκή. Το 1ο πάλι ροδάκινο που έχει υπάρξει ποτέ με πανευρωπαϊκή κατοχύρωση. Συνέβαλε σημαντικά στην προώθηση του προϊόντος κυρίως στην εσωτερική αγορά, γιατί μέχρι τότε αν και οι καταναλωτές ξέρανε το προϊόν, στο λιανεμπόριο γίνονταν πολλά πράγματα που μπέρδευαν το προϊόν, π.χ. δικά μας ροδάκινα σε τελάρα άλλων, δικά μας τελάρα με ροδάκινα άλλων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αυτό το μπέρδεμα και σύγχυση. Με το αυτοκόλλητο μπήκαν όλα σε σειρά , ο καταναλωτής πλέον το ζητάει συγκεκριμένα και ο πωλητής φυσικά είναι προσεκτικός.

 

  • Η γευστικότητα & ποιότητά τους, που οφείλετε;, μήπως στην διαφοροποίηση των ροδακίνων του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού που ίσως συµβάλλει το οικοσύστηµα της περιοχής;

– Αυτό οφείλεται στο μικροκλίμα της  περιοχής, που δίνει αυτήν την ιδιαίτερη γεύση και ποιότητα στα ροδάκινα μας, αλλά και στον παραδοσιακό τρόπο καλλιέργειας. Η συσκευασία των μεγαλόκαρπων γίνεται στο κτήμα. Αφήνουμε το ροδάκινο να ωριμάσει στο δένδρο και το συγκομίζουμε, ώστε να έχει τα απαραίτητα που είναι τα σάκχαρα, η γεύση, συντηρισιμότητα, ποιότητα, πράγματα κύρια για τον καταναλωτή.

 

  • Μπορείτε να μας πείτε τη διαδικασία που ακολουθείται και τι γίνεται όσον αφορά τα στάδια του προϊόντος στο εργοστάσιο; (συγκομιδή, συσκευασία κα)

– Οι καλλιεργητές του συνεταιρισμού φροντίζουν προσωπικά τα κτήματά τους εφαρμόζοντας σύγχρονες φιλικές στο περιβάλλον μεθόδους καλλιέργειας αλλά και σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης που διασφαλίζει την άριστη ποιότητα των ροδάκινων μας .Τα ροδάκινα συλλέγονται στο κτήμα με το χέρι, έτσι αποφεύγεται κάθε ενδιάμεση ταλαιπωρία για να φτάσουν στο τραπέζι του κάθε καταναλωτή όπως κόπηκαν από το κλαδί. Γίνονται οι έλεγχοι από τους γεωπόνους του συνεταιρισμού, ώστε να τηρούν τις προδιαγραφές τους προϊόντος κυρίως τα μεγαλόκαρπα που συσκευάζονται στο κτήμα, όπως ανέφερα και πριν, ενώ τα μικρόκαρπα που κυρίως εξάγονται στο εξωτερικό συσκευάζονται στο συνεταιρισμό, πλένονται , βουρτσίζονται, ζυγίζονται και τοποθετούνται ανάλογα με τις παραγγελίες του εξωτερικού που έχουμε.

 

  • Πόσα άτομα μόνιμο και εποχιακό προσωπικό απασχολούνται στον συνεταιρισμό; 

– Υπάρχουν 13 άτομα μόνιμο προσωπικό, ενώ το εποχιακό προσωπικό φτάνει μέχρι τα 100 άτομα.

 

  • Αυτή τη στιγμή ποια είναι τα προϊόντα που εμπορεύεστε; Εξ όσων γνωρίζουμε υπάρχει και συνεργασία με την ΟΡΜΗ στο θέμα των μήλων, αλλά και με τον ΑΣΕΠΟΠ Τυρνάβου σε αχλάδια. Υπάρχουν συνεργασίες και σε άλλα προϊόντα;

– Τα κύρια προϊόντα μας είναι το επιτραπέζιο ροδάκινο και νεκταρίνι, ακολουθούνε σε μικρές ποσότητες λίγα μήλα, δαμάσκηνα, βερίκοκα. Συνεργαζόμαστε με κάποιες περιοχές για υπερπρώιμα ροδάκινα , αλλά και για μήλα, αχλάδια, που δεν έχει η περιοχή μας. Όπως και οι παραπάνω που αναφέρθηκαν.

 

  • Ποιο είναι το μυστικό σας; η εξωστρέφεια και η συνεργασία; Για τον ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού λέγεται ότι αυτός “άνοιξε” την αγορά της Ρωσίας, ισχύει αυτό;

– Το μυστικό είναι η ποιότητα του προϊόντος. Υπάρχει μεγάλη εμπειρία , ανήκουμε στους συνεταιρισμούς που εξάγαμε από την αρχή εδώ και πολλά έτη. Ήμασταν από τους πρώτους που μπήκανε στην αγορά της Ρωσίας.

  • Αναφορικά με το εμπάργκο της Ρωσίας, ποια η γνώμη σας και τι ζημιά έκανε σε εσάς; Ακούγονται διάφορα ότι ίσως τον Αύγουστο τερματιστεί, ποια η άποψή σας;

– Στην Ρωσία εξάγονταν-πριν το εμπάργκο- το 30% των ποσοτήτων των  ροδάκινων και σε πολύ καλή τιμή θα έλεγα. Δυστυχώς αυτήν η αγορά  υπεραξίας χάθηκε, οι υψηλές τιμές έδωσαν την θέση τους σε χαμηλές τιμές. Μπορεί να αυξήθηκαν οι εξαγωγές, αλλά οι τζίροι έπεσαν. Η ζημιά που έγινε είναι τεράστια, ανυπολόγιστη. Να τονίσω ότι η Ελλάδα έπαθε ποσοστιαία την μεγαλύτερη ζημιά από όλα τα κράτη της ΕΕ που έχουν ροδάκινα.

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, πέρσι είχαμε ρεκόρ εξαγωγών στα αγροτικά οπωρολαχανικά. Αυτό τι σημαίνει, ότι αυξήθηκαν όντως οι εξαγωγές, ότι καλύφθηκε το κενό της Ρωσίας, ότι πουλήθηκαν σε άλλες φθηνότερες αγορές, κάτι άλλο;

Δυστυχώς το εμπάργκο πήρε παράταση μέχρι τον Δεκέμβριο 2018, η ζημιά που έχει γίνει είναι μεγάλη και δεν είχαμε από την Ελληνική πολιτεία αλλά και την ΕΕ που θα θέλαμε. ¨Όλοι μας πουλήσαμε φθηνότερα τα προϊόντα μας. Οι αγορές της Βουλγαρίας , Ρουμανίας κα είναι φθηνότερες, μέχρι ένα σημείο ίσως και ξεπουλήσαμε τα προϊόντα μας. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ διαβάζονται και έτσι και έτσι, έχουν και άλλη όψη, ανεβαίνει η εξαγωγή, αλλά ο τζίρος στο προϊόν πέφτει. Σκοπός δεν είναι να κάνουμε μόνο εξαγωγές, αλλά να έχουμε και τζίρο. Τα χρήματα που φτάνουν στο παραγωγό, θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να του δίνουν μια αξιοπρεπή διαβίωση, αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε, να μπορεί να συντηρήσει, την επιχείρηση του ,την εκμετάλλευση του ,την οικογένειά του.

  • Σας βλέπουμε ότι συμμετέχετε σε σημαντικές εκθέσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, θα μας πείτε αναλυτικά;

– Συμμετέχουμε σε εκθέσεις όπως π.χ. στην Ελλάδα στην  FRESKON, σε εκθέσεις του εξωτερικού, ενδεικτικά να αναφέρω ότι συμμετέχουμε στην Γερμανία στην FRUIT LOGISTICA από το 2005 ανελλιπώς που υπήρξε ελληνική συμμετοχή. Θεωρείται ίσως η μεγαλύτερη έκθεση του κλάδου μας, τα φρέσκα οπωρολαχανικά.

  • Όσον αφορά για τα σχέδια σας ως ΑΣΕΠΟΠ για το μέλλον ποια είναι;

 – Βραχυπρόθεσμα μας ενδιαφέρει η συνέχιση της σταθερότητας, η διατήρηση της ποιότητας  στην αγορά της Ελλάδας αλλά και των χωρών του εξωτερικού. Υπάρχουν κάποια μακροπρόθεσμα σχέδια που δεν είναι ανακοινώσιμα προς το παρόν.

 

  • Σχετικά με την κρίση που έχουμε και βιώνουμε στη χώρα μας και την εφαρμογή 7 χρόνων μνημονίων, πως τα βλέπετε τα πράγματα. Ο πρωτογενής τομέας θα μπορέσει να βγει αλώβητος, θα βοηθήσει να ξεπεράσουμε την κρίση ή θα συμβεί το αντίθετο;

– Δυστυχώς από την ελληνική πολιτεία δεν έχουμε την βοήθεια που θα θέλαμε, αναφέρθηκε και ποιο πάνω για το εμπάργκο της Ρωσίας. Υπάρχουν πολλά προβλήματα , πολλά έξοδα, φορολογία μεγάλη. Δυστυχώς στον πρωτογενή τομέα δεν δίνεται η σημασία που θα έπρεπε και ειδικότερα σε ένα από τα εθνικά προϊόντα που είναι το ροδάκινο. Ίσως μόνο από τον πρωτογενή τομέα θα μπορούσαμε να ξεπεράσουμε την κρίση , αλλά κάτι τέτοιο δεν φαίνεται από τις πράξεις των πολιτικών. Ίσως είναι συνδυασμός άγνοιας και συμφερόντων, δεν ξέρω, αλλά δεν φαίνεται να υπάρχει πραγματική στήριξη. Δεν μπορείς π.χ. να φορολογείς δύο φορές, την 1η  με τη  φορολογία και την 2η με την ασφάλεια και να παίρνεις το 70% του εισοδήματος του αγρότη.

Posted in Επιχειρήσεις.